در مسیر طراحی اپلیکیشن موبایل، به ویژه در گام‌های ابتدایی آن، سوالات و چالش‌های متعددی برای علاقمندان به برنامه‌نویسی ایجاد می‌شود. “بهترین زبان برنامه‌نویسی کدام است؟” این سوال از قطعی‌ترین سوالاتی است که هر شخصی که به برنامه‌نویسی علاقه‌مند است در ابتدای زمان تصمیم به یادگیری می‌پرسد. اما می‌دانیم که بهترین زبان برنامه‌نویسی تنها در صورتی مطرح می‌شود که موضوع پلتفرم توسعه و نوع برنامه را مشخص کرده باشیم؛ به عنوان مثال بپرسیم: “بهترین زبان برنامه‌نویسی برای ساخت اپلیکیشن‌های اندروید کدام است؟”

حتی در این صورت هم با قطعیت کامل نمی‌توان واژه “بهترین” را تنها به یک زبان نسبت داد؛ زیرا هر زبان برنامه‌نویسی مزایا و معایب مختص خود را دارا است و تصمیم‌گیری برای یادگیری یکی از آن‌ها، کاملاً بستگی به نظر و سلیقه شخصی شما خواهد داشت. در این مطلب، به بررسی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای اپلیکیشن‌های موبایل، به تفکیک برای Android و iOS خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد.

بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل

توسعه اپلیکیشن با برنامه‌نویسی و کدنویسی نیازمند تحقیق و بررسی عمیق‌تر است. از آنجایی که توسعه اپلیکیشن کدنویسی شده به نسبت اپ‌های ساخته شده با اپ‌سازها و … هزینه و زمان بندی بیشتری را می‌طلبد، بهتر است قبل از شروع ساخت اپلیکیشن، بررسی بیشتری انجام دهیم. به عنوان مثال با توجه به سیستم عامل مورد نیاز، حیطه فعالیت، زمان در دسترس، بودجه اجرایی و … برای انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل اقدام نماییم. در ادامه، لیستی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی به تفکیک کاربرد آنها برای شما آماده کرده‌ایم:

  1. برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید:
  • Java: یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید.
  • Kotlin: زبان جدیدتر و مدرن‌تری که به صورت رسمی توسط Google برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید پشتیبانی می‌شود.
  • C++: برای توسعه بخش‌هایی از اپلیکیشن که نیازمند عملکرد بالا یا دسترسی به کتابخانه‌های سطح پایین هستند، استفاده می‌شود.
  • Python: به عنوان زبانی که سادگی و خوانایی در کدنویسی آن مشهور است، برای بخش‌هایی از اپلیکیشن‌ها که نیازمند پردازش داده محاسباتی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS:
  • Swift: زبان اصلی برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS و macOS که توسط Apple ارائه شده است.
  • Objective-C: زبان قدیمی‌تری که همچنان برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS استفاده می‌شود، اما با معرفی Swift، استفاده از آن کاهش یافته است.
  1. برای توسعه اپلیکیشن‌های چندپلتفرم (Cross-platform):
  • React Native: این فریم‌ورک از زبان JavaScript برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS و Android استفاده می‌کند.
  • Flutter: توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از Dart اپلیکیشن‌های iOS و Android را به صورت یکسان توسعه دهند.

همچنین، برای انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل، توصیه می‌شود که با توجه به تجربه شما، نیازهای پروژه، و شرایط موجود، مزایا و معایب هر زبان را مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع دیگر طبقه بندی زبان های برنامه نویسی

علاوه بر دسته‌بندی زبان‌های توسعه بر اساس انواع اندروید و iOS، انواع دیگری از طبقه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد که در ادامه به آنها بیشتر پرداخت خواهید کرد. این دسته‌بندی‌ها، زبان‌های توسعه انواع پلتفرم را به چند کلاس تقسیم می‌کنند، از جمله فرانت‌اند و بک‌اند، زبان‌های سطح بالا و سطح پایین، و در نهایت، مفسری در مقابل کامپایلری طبقه‌بندی می‌کنند.

زبان های برنامه نویسی فرانت اند

از زبان‌های فرانت‌اند برای کدنویسی اجزایی از سایت و یا اپلیکیشن استفاده می‌شود که کاربران به طور مستقیم در تعامل با آنها هستند؛ به بیان دیگر، همه آنچه کاربر یک پلتفرم در ظاهر مشاهده و با آن ارتباط برقرار می‌کند، توسط بخش فرانت‌اند برنامه‌نویسی شده است. بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند عبارتند از:

  1. HTML: این زبان را یک زبان نشانه‌گذاری می‌دانند که برای ایجاد ساختار و محتوای اصلی اسناد وب استفاده می‌شود. این زبان اولین قدم برای ورود به حوزه برنامه‌نویسی فرانت‌اند است.
  2. CSS: کاربرد زبان برنامه‌نویسی CSS برای طراحی و انعطاف‌پذیری در ظاهر وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. این زبان برای تکمیل و بهبود وظایف HTML در نظر گرفته می‌شود.
  3. JavaScript: این زبان سطح بالای محبوب برای توسعه پلتفرم‌های فرانت‌اند تعاملی استفاده می‌شود. JavaScript کاربردهای کراس پلتفرم متعددی دارد و برای ایجاد عناصر تعاملی مانند انیمیشن‌ها و واکنش‌های کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از فریم‌ورک‌های برجسته مورد استفاده برای تسهیل کار با این زبان‌ها عبارتند از Bootstrap، AngularJS، React.js و jQuery.

زبان های برنامه نویسی بک اند

در مقابل، زبان‌های بک‌اند برای توسعه سمت سرور و پایگاه داده یک وبسایت استفاده می‌شوند؛ بک‌اند وظیفه سازماندهی، پشتیبانی، مدیریت و اطمینان از عملکرد صحیح سمت کاربر (فرانت‌اند) را دارد؛ به طوریکه فعالیت‌های آن به طور مستقیم توسط کاربر سایت یا اپلیکیشن قابل مشاهده نیست. بهترین زبان‌های بک‌اند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. PHP: این زبان برای مدیریت کاربران، برقراری ارتباط با پایگاه داده، پردازش فرم‌ها، تولید محتوا و… در بک‌اند سایت یا اپلیکیشن کاربردهای گسترده‌ای دارد. برخی از مهم‌ترین فریم‌ورک‌های آن شامل لاراول (Laravel)، اسپرینگ (Spring) و کیک‌پی‌اچ‌پی (CakePHP) هستند.
  2. Python: پایتون توصیه‌شده‌ترین زبان برای برنامه‌نویسان مبتدی است که ممکن است با استفاده از فریم‌ورک‌هایی چون Django و Flask برای برنامه‌نویسی بک‌اند سایت و اپلیکیشن استفاده شود.
  3. C++: سی پلاس پلاس مزایای مختلفی را برای برنامه‌نویسی بک‌اند سایت یا اپلیکیشن ارائه می‌دهد که می‌توان به امکان کنترل مستقیم سخت‌افزار، کارایی قابل توجه و توسعه و آزمایش قسمت‌های متعدد پلتفرم اشاره کرد.
  4. Java: این زبان هم از جمله زبان‌هایی است که قدرت بالایی در مدیریت سمت سرور پلتفرم از خود نشان می‌دهد. برخی از مهم‌ترین فریم‌ورک‌های آن شامل Spring، Grails، Play Framework و Apache Struts هستند.
  5. JavaScript: این زبان نیز جزو محبوب‌ترین زبان‌ها به شمار می‌رود و کاربردهای آن در دو سمت فرانت‌اند و بک‌اند پلتفرم وجود دارد. برخی از بهترین فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت برای بک‌اند اشاره می‌شود به Express.js و Fastify.

زبان های برنامه نویسی سطح بالا در مقابل زبان های سطح پایین

زبان‌های سطح پایین، نوعی از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که به زبان ماشین (کدهای باینری 0 و 1) نزدیک‌تر اند، اما خوانایی کدهای آنها برای درک انسانی بسیار دشوار است. این زبان‌ها به دو دسته زبان ماشین و زبان اسمبلی (Assembly) تقسیم می‌شوند.

زبان های برنامه نویسی سطح بالا

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا برعکس زبان‌های سطح پایین هستند و حتی در برخی مواقع از نظر خوانایی، بسیار شبیه خطوط متن زبان انگلیسی هستند. تقریباً تمام زبان‌های برنامه‌نویسی که در حال حاضر توسط درصد عمده‌ای از توسعه‌دهندگان در جهان استفاده می‌شود، زبان‌های سطح بالا هستند؛ از جمله جاوا، پایتون، C++، PHP، سی شارپ و غیره.

زبان های برنامه نویسی مفسری در مقابل زبان های کامپایلری

تفاوت زبان‌های برنامه‌نویسی مفسری و کامپایلری به نحوه اجرای آنها برمی‌گردد. در هر دو روش، نرم‌افزارهای مفسر و کامپایلر، کدهای نوشته شده (عمدتاً با زبان برنامه‌نویسی سطح بالا) را به زبان نزدیک‌تر به ماشین تبدیل می‌کنند تا برای کامپیوتر قابل خوانش باشند. تفاوت در این است که زبان‌های کامپایلری ابتدا به کدهای ماشین تبدیل و سپس پیاده‌سازی می‌شوند. از معروف‌ترین آنها می‌توانیم اشاره کنیم به C، C++، Java، Swift.

زبان های برنامه نویسی مفسری

در سمت دیگر، زبان‌های برنامه‌نویسی مفسری در تبدیل کدها به زبان ماشین کمی متفاوت عمل می‌کنند؛ این زبان‌ها ابتدا کدهای سطح بالا را همزمان با پیاده‌سازی کدها و با بررسی خط به خط، به صورت زبانی قابل فهم برای ماشین در می‌آورند. چند زبان مطرح برنامه‌نویسی مفسری هم می‌توانیم به پایتون، جاوا اسکریپت و PHP اشاره کنیم.

کلام پایانی

در این مقاله، به معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن در دو پلتفرم محبوب اندروید و iOS پرداختیم. همچنین برای هر یک از این زبان‌ها، مزایا و معایبی را فهرست کرده‌ایم که توسعه‌دهندگان در طول استفاده از آن‌ها بطور عمده با آنها برخورد داشته‌اند. بهترین زبان‌های برای توسعه اندروید که در این مقاله بررسی شده‌اند، عبارتند از:

  1. جاوا (Java)
  2. کاتلین (Kotlin)
  3. سی شارپ (C#)
  4. سی پلاس پلاس (C++)
  5. دارت (Dart)
  6. پایتون (Python)

همچنین، سه زبان برتر برای توسعه iOS را به تفکیک مزایا و معایب مورد بررسی قرار دادیم که شامل زبان‌های زیر می‌شدند:

  1. سوئیفت (Swift)
  2. ابجکتیو سی (Objective-C)
  3. سی شارپ (C#)

سوالات متداول

بهترین زبان برنامه‌نویسی در سال 2024 چیست؟

در سال 2024، بهترین زبان برنامه‌نویسی به عوامل مختلفی مانند موارد کاربردی، جامعه توسعه‌دهندگان و تغییرات در صنعت فناوری بستگی دارد.

آیا زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در حال حاضر همچنان محبوب خواهند بود؟

بله، زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مانند Python، JavaScript، Java و Go احتمالاً همچنان محبوبیت خود را در سال 2024 حفظ خواهند کرد.

آیا زبان‌های برنامه‌نویسی جدید در سال 2024 محبوب خواهند شد؟

بله، زبان‌های جدیدی ممکن است در سال 2024 محبوبیت پیدا کنند، اما این وابسته به توسعه‌های جدید در صنعت فناوری و نیازهای بازار است.

چگونه می‌توانم زبان برنامه‌نویسی مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنم؟

برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب، باید نیازهای پروژه، مهارت‌های شما و امکانات زبان‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

آیا مفید است اگر زبان‌های برنامه‌نویسی را در آینده یاد بگیرم؟

بله، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی به عنوان یک مهارت مهم در صنعت فناوری مفید است و ممکن است در آینده به شما کمک زیادی کند.